butikstrender
Butikstrender
Nya spännande butikstrender och idéer dyker upp dagligen runt om i världen och vi gör vårt bästa för att vara med i toppen. Här har vi lagt ihop de senaste och väl beprövade trender som redan visat sig vara användbara.
De senaste butikstrenderna
Framtiden är nästan här med AR, AI & VR
Framtiden är inte riktigt här än, men den är närmre än man tror.
Med hjälp av de senaste årens stora framsteg inom AR (Augmented Reality), AI (Artificial Intelligence) och VR (Virtual Reality) har vi kunnat se vilka möjligheter de har att forma vår framtid.
Redan nu kan det användas för att för underlätta och spara tid genom att till exempel visa hur man ser ut med en viss typ av smink som kunden sen enkelt kan visa upp för sin stylist.
Mobilskanner av varor
I takt med att mobilernas stigande inflytande på oss människor har fler och fler funktioner tillkommit för att underlätta i vår vardag.
Den senaste trenden som bland annat matkedjan Lidell varit i framkant med är att man kan skanna varor med mobilen och sen checka betala i mobilen. Denna trend har ökat snittköpet för en kund med 15% och försäljningen 10%.
E-handelsbolag öppnar mer fysiska butiker
Det har i under flera år varit hård konkurrens om kunderna för butikerna och de då nya e-handels siterna. Men spiralen har efter de senaste mätningarna vänt, då allt fler e-handelsaktörer nu väljer att också öppna upp befintliga butiker.
Detta visar en positiv vinst i sikt för världens handelsmarknad inom butik.
Slutet, exklusivt & hemligt ska det vara
Företag tar steget från transparanta glasfönster och så mycket insyn i butiken som möjligt. Sedan 1970 talet har trenden varit att ha så stor insyn i butiken som möjligt med glas som främsta del i fasaden, men vissa företag har börjat hoppa av den och satsa på sen ny växande butikstrend.
Den går ut på att minska insynen och istället lämna kundens upplevelse till när den kommer in.
Detta är en relativt ny trend som inriktar sig på gamla traditioner, genom att inte visa kunden mer än till exempel en ståtlig bastant metalldörr som entré och sen är det upp till kunden att våga sig in.
Gemensamma e-handelsaffärer Då digitaliseringen blivit allt viktigare i vardagen så har befintliga butiker blivit tvungna att finnas tillgängliga både som befintligbutik samt internet. Detta har lett till problem för de mindre företagen då kostnaderna att finnas tillgänglig blivit allt för stora, men den senaste fantastiska butikstrenden om gemensam e-handel som blommat upp i norden ser ut att vara lösningen på problemet.
Allt fler mindre företag går därmed samman för att gemensamt sälja sina produkter på en och samma site och minskar då de stora omkostnaderna som krävs för att hålla en sida aktivt i bruk, samtidigt som de fortsätter konkurrensen med jättarna.
Stad värd att nämna: En spännande lösning på problemet har dykt upp i Ystad som 2018 lanserade funktionen ”Mall of Ystad” där de erbjuder marknadsplatser för företag i trakterna som vill befinna sig online. Appen lanseras 2019 och kommer att innehålla butikernas sortiment och man kommer även erbjuda e-handel.
Nya sätt att exponera butiker
Minskning av kostnad och innovationen för nya inredning i butiker har under en längre stått still, men äntligen börjar det komma lite nya idéer som satts i bruk.
Företaget Shape satte ribban högt med en alldeles egen ny butikstrend, ett stilrent alternativ med sina tidlösa och smarta prototyper för hur hyllor och ställ bör se ut framöver.
Genom att ta hjälp av sina kunder och duktiga designers för att ta fram en underbar uppsättning av möbler för butik som både skall öka exponeringen av varor samt förbättrar både design på inredning och förvaringen av varorna.
Vill du veta mer om exponeringsmöjligheterna som finns för en butik? Här kan du läsa mer om exponering i butik.